Skip to Content

Tutustu Vertexin asiakaspalveluryhmään

 

 

Asiakaskohtaamiset auttavat myös dokumentoinnissa, sillä niiden kautta osaan aavistaa, minkälaista apua käyttäjät voivat tarvita, kertoo Tarja Koski.

Asiakkaiden auttaminen on työn suola

Vertexin asiakaspalvelussa ja teknisessä dokumentoinnissa työskentelevä Tarja Koski kuuluu Vertexin kokeneeseen kaartiin. Tarja mielestä vahvasta teknisestä taustasta on ollut työssä paljon hyötyä. Ihmisten auttaminen ja Vertexin työyhteisö ovat hänelle työn suola.

Tarja tuli Vertexille kun rakennussuunnitteluohjelmisto BD:n kehittäminen oli aloitettu Yhdysvalloissa ja kehitystyötä jatkettiin Suomessa. BD-tuotteen kautta Kosken työssä näkyy myös kansainvälisyys, sillä tuotteella on käyttäjiä ympäri maailmaa.

Tarjan työnkuva on muuttunut ja monipuolistunut vuosien varrella. Hän on osa viiden hengen BD-palvelutiimiä.

– Työhön kuuluu asiakasprojekteja ja työtä asiakkaiden tukipalvelussa sekä tuotetestausta. Tuotamme myös sisältöä tuotedokumentointisivustolle, hän kertoo. Tarjan vastuulla on myös BD-tuotteen käyttöohjeen kirjoitustyö ja päivittäminen. Dokumentointiin kuuluu myös kielikäännösten teko suomeksi ja englanniksi.

Asiakaskohtaamiset auttavat dokumentoinnissa

Tarjalla on vahva tekninen koulutus. Hän on koulutukseltaan sekä insinööri että rakennuspuolen diplomi-insinööri. Taustasta on ollut työssä hyötyä.

– Tuotteet ovat helpompia oppia, kun on teknistä ymmärrystä. Suunnittelutyön tietämyksestä on hyötyä, sillä asiakkaamme ovat pääosin suunnittelijoita. Minulle on tärkeää, että osaan itse käyttää tuotetta.

Työ tukipalvelussa on yleensä asiakkaan haasteiden ratkaisemista. – Asiakaskohtaamiset auttavat minua myös dokumentoinnissa, sillä niiden kautta osaan aavistaa, minkälaista apua käyttäjät voivat tarvita.

Ihmisten auttaminen ja se, että saa kertoa asiakkaille uusista hienoista tuotteista luovat pohjan työmotivaatiolle. Lisäksi työyhteisö on yksi parhaista asioista Vertexillä.

– On myös hyvä asia, että työtään saa tehdä ja asioistaan päättää hyvin itsenäisesti. Lisäksi täällä saa esittää ideoita ja kehittää järjestelmiä.

 

 

Vertex sai palaamaan vuosienkin jälkeen

Projektipäällikkö Jussi Saikkonen arvostaa erityisesti työnsä monipuolisuutta ja työyhteisönsä perhemäisyyttä. Vertexin porukka touhuaa yhdessä myös vapaa-ajalla.

Saikkonen on uusvanha Vertexillä, sillä hänen työuransa alkoi jo 90-luvun lopussa. Paluun hän teki keväällä 2017.

– Jokin kutina jäi, että täällä on mukavaa työskennellä. Projektipäällikön paikka osui silmääni lehdestä ja tiesin heti, että tuo on ihan minun paikkani. Ja niinhän se oli.

Työssä parasta Saikkosen mielestä on ehdottomasti monipuolisuus, asiakasrajapinnassa työskentely ja perhemäinen työyhteisö.

– Yhdessä touhutaan myös vapaa-ajalla esimerkiksi yhteisten reissujen merkeissä. Kaikki tuntevat toisensa, ja täällä saa aina apua.

Mekaniikkatoimialan projektipäällikkönä Saikkonen työskentelee paljon asiakkaiden kanssa. Hän on ikään kuin kehittäjien ja asiakkaiden välinen tulkki.

– Projektipäällikön töiden lisäksi solmin uusia asiakaskontakteja tai myyn vanhoille asiakkaille jotakin lisää. Teen myös konsultointia, koulutan ja olen tukipalvelussa sekä dokumentoin tarvittaessa. Toimenkuvani onkin näin ollen hyvin laaja.

Työtä saa tehdä joustavasti

Saikkosen mielestä työssä täytyy olla halu ja kyky oppia uusia juttuja ja täytyy tietää itsekin, miten jokin tuote toimii.

– Olen diplomi-insinööri ja olen käyttänyt näitä työkaluja koko työurani. Siitä huolimatta saan oppia päivittäin lisää. Ehkä tekninen tausta on avuksi, mutta täytyy myös osata kommunikoida asiakkaiden kanssa.

Saikkonen kuuluu kuuden hengen tiimiin, jossa sovitaan yhteistuumin kaikkien työtehtävät. Tiimi tekee töitä sprinteittäin, eli ajanjaksoittain, jolloin tiettynä aikana tehdään tietyt asiat.

– Oman päivänsä ja viikkonsa saa kuitenkin suunnitella joustavasti. Joitakin vakioita tietysti on joka viikko, mutta muuten työskentely on vapaata.

Mekaniikkatoimialan projektipäällikkö Jussi Saikkonen työskentelee paljon asiakkaiden kanssa.

– Toimin "tulkkina" asiakkaan ja ohjelmiston kehittäjien välillä, hän kuvailee.