Back

Nimikkeiden kirous

Mikä on nimike? Mikä on sinun nimikkeesi? Hyvä kysymys, jonka esitän melko usein asiakkailleni tai opiskelijoille. Vastaukseksi tulee yleensä jotain vaivaantunutta soperrusta. Kun totean henkilön nimikkeen olevan hänen sosiaaliturvatunnuksensa, naamat kirkastuvat. Se on uniikki tunnus, joka yksilöi henkilön tässä maassa. Kenelläkään toisella ei ole samaa sotua. Ihan samalla lailla nimikkeitä tulisi käyttää yrityksen käyttämille materiaaleille, osille ja komponenteille.

Mutta mitä ovat sitten ne geneeriset nimikkeet? Se on osa, jota ei sellaisenaan ole olemassakaan. Menikö liian vaikeaksi? Esimerkki: teet ruokaa, jonka reseptiin kuuluu maitoa. Mutta minkälaista? Kauppalistaan pitää määritellä tuodaanko rasvatonta, laktoositonta, kevytmaitoa, luomua, kauramaitoa, kookosmaitoa… Tarkennus on välttämätön. Geneeristä nimikettä ei ole sellaisenaan fyysisesti olemassakaan, mutta jokin variantti siitä pitää tuotteessa olla.

Vastaani tuli aikoinaan tapaus, missä erään valmistavan yrityksen asiakkaan tilaus sisälsi geneerisiä nimikkeitä. Asiakas tilasi siis jotain sellaista, mitä ei ole fyysisesti olemassakaan. Siitäkös soppa syntyi. Toimittajan piti päätellä tilauksen muista riveistä, mitä osia tilattuun laitteeseen pitää oikeasti valmistaa. Jos se ainoa henkilö, joka tunsi valmistettavan tuotteen niin hyvin että pystyi tulkinnan tekemään, oli sairastunut tai kiireinen muiden töiden takia, tilausta ei edes kirjattu valmistusjonoon. Viive saattoi olla viikkoja. Tilanne oli aiheuttanut paljon päänvaivaa sekä tilaajalle että toimittajalle. Tilaaja odotti, toimitusajan alkavan tilauksesta, toimittaja siitä kun tilaus oli kirjattu toiminnanohjausjärjestelmään.

Ongelma oli vaivannut yrityksiä jo pitkään. Tässä vaiheessa nykytilanteeseen kaikin puolin syytön, ja ihan muissa asioissa liikkeellä ollut myyntimies vaihtoi konsultin hatun päähänsä ja kertoi näkemyksensä ja myös korjausehdotuksensa asiaan. Ratkaisu pitkään vaivanneeseen ongelmaan oli kuitenkin hyvin helppo nähdä ulkopuolisen silmin. Hiukan vaivannäköä tilaajalta: suunnittelu- ja tilausprosessiin tehtiin muutos, minkä jälkeen tilaukset muuttuivat yksiselitteisiksi, kuten kauppalistan kuuluukin olla. Lopputulemana oli, että toimitusajat lyhenivät jopa viikkoja, eikä tilausten kirjaaminen ollut enää yhden ihmisen harteilla.  Yhteinen nimikkeistö oli kuitenkin jo vähän turhan radikaali ehdotus… Tapaus ei juuri silloin saanut aikaan ropinaa myyjän laariin, mutta myöhemmin kylläkin. Luottamus ja kuva asiantuntijuudesta oli luotu.

Comments
No comments yet. Be the first.